آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

۴۸ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

حجت پیربوداقی معاون فرهنگی باشگاه ۹۰ ارومیه امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به راه‌اندازی کانون هواداران باشگاه ۹۰ اظهار کرد: در آینده نزدیک کارت‌های منقش به نشان ۹۰ در اختیار باشگاه قرار گرفته و عضوگیری انجام می‌شود.

معاون فرهنگی باشگاه ۹۰ ارومیه گفت: ساماندهی کانون هواداران با پیراهن‌ها و شال‌های یک‌دست آغاز شده و پیش از بازی با تراکتور در روز پنجم آذر ماه در جام حذفی نیز، یک برنامه مشترک با آستان قدس رضوی برای روحیه‌دهی به بازیکنان انجام و پرچم متبرک امام رضا(ع) در مراسمی رونمایی می‌شود.

وی بیان کرد: روز بازی نیز از ساعت هشت صبح درب‌های ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باکری باز شده و بلیط‌فروشی نیز در همان روز انجام می‌شود.

تماشای تلویزیون های اسلامی در کشمیر ممنوع شد

| پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۵۷ ق.ظ | ۰ نظر

دولت هند با هشدار به شرکت‌های خصوصی تلویزیونی این کشور، طی بخشنامه ای از آنها درخواست کرده تا پخش شبکه‌های تلویزیونی کشورهای اسلامی مانند پاکستان، ترکیه و مالزی را متوقف کنند.

به گزارش سلام نو به نقل از شبکه خبری "ایندیا تودی"، وزارت اطلاعات و پخش شبکه های تلویزیونی هند در بخشنامه خود به شرکت های رسانه ای این کشور اعلام کرده است که پخش شبکه های خارجی بدون مجوز این وزارت خانه برخلاف قانون است.

در این بخش نامه آمده است: تعدادی از شبکه های خصوصی کشورهای خارجی که از سوی  وزارت اطلاعات و پخش شبکه های تلویزیونی هند تأیید نشده اند توسط برخی از شرکت های تلویزیونی هند پخش می شوند. این نقض قوانین رسانه ای هند است و باید به سرعت علیه آن اقدام شود.

این بخش نامه به شرکت های هندی اخطار داده است که در صورت ادامه نقض قوانین آنها با مجازات های سنگین مانند جریمه نقدی، فسخ قرارداد و همچنین لغو مجوز روبرو خواهند شد.

دولت هند پس از لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر در تاریخ ۵ ماه اوت، فعالیت شرکت های تلویزیونی در کشمیر را متوقف کرد که این امر سبب ضرر اقتصادی به این شرکت ها شد. ممنوعیت پخش برنامه های تلویزیونی در کشمیر در تاریخ ۲۰ ماه اوت لغو شد.

نخست وزیر هند ۵ اوت (۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی ، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیرمنقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ میلادی مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص کشمیر را بیش از ۳ ماه پیش لغو کرد، محدودیت های رفت و آمد در کشمیر برقرار شده و دسترسی به اینترنت در کشمیر مسدود شد.

از آن زمان تاکنون محدودیت های کشمیر مانند منع رفت و آمد، احیای بخشی از خدمات تلفن ثابت و تلفن های همراه به صورت مرحله ای کاهش یافته اند.

دهلی نو می گوید که لغو خودمختاری محدود کشمیر با هدف توسعه  این منطقه خشونت زده انجام شده است اما بسیاری از کشمیری ها معتقدند که هند قصد دارد با سکونت هندوها، جمعیت مسلمان منطقه را تغییر دهد. پیش از تقسیم بندی جدید جامو و کشمیر، این ایالت تنها ایالت هند با جمعیت اکثریت مسلمان بود

دوست داریم ترکیه دروازه اروپا برای ایران باشد

| پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ترکیه، گفت: کشورهای ایران و ترکیه سابقه دوستی دیرینه‌ای دارند و افزایش تعاملات فی مابین برای منطقه اهمیت بسیاری دارد؛ ما نیز دوست داریم ترکیه دروازه اروپا برای ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اوز تورک براون امروز در بیست و پنجمین همایش ملی صادرات غیر نفتی کشور در تبریز اظهار کرد: از اینکه در شهر شعر و هنر، شهر شمس تبریز و شهریار بزرگ حضور دارم خوشحالم و به‌خاطر میزبانی اولین اتاق بازرگانی ایران با قدمت بیش از یک قرن تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه امروز در اینجا به‌عنوان عضو هیات مدیره اتاق اوراسیا و رئیس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه حضور دارم، افزود: اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه تنها سازمان تجاری است که کل بخش تجاری ترکیه را نمایندگی می‌کند و بیش از یک و نیم میلیون عضو بومی و خارجی دارد.

اوز تورک براون اذعان داشت: اعضای ما تمام شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ و تمام بخش‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی، لجستیک و گردشگری را در بر می‌گیرد که در خارج از کشور هم دارای شبکه گسترده هستیم.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ترکیه ادامه داد: تعاملات نزدیکی با اتاق‌های بازرگانی صنعت و تجارت ایران داریم و می‌خواهیم در تمام سطوح یک‌جا جمع شده و افکار مشترک را ارائه دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: ضمن همکاری با تشکیلات اقتصادی، تجاری و اتاق‌های مربوطه کشورهای دی 8 با اتاق‌های ایران همکاری تنگاتنگی داریم و به پیشرفت روابط دوجانبه خیلی اهمیت می‌دهیم و با وجود تمام مشکلات خواهان افزایش تجارت دوجانبه هستیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در خردادماه جاری در کمیسیون توریسم سلامت در اردبیل بودم و امروز هم برای تلاش افزایش صادرات غیرنفتی ایران در تبریز هستم.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ترکیه، یادآور شد: کشورهای ایران و ترکیه سابقه دوستی دیرینه‌ای دارند و افزایش تعاملات فی مابین برای منطقه اهمیت بسیاری دارد؛ ما نیز دوست داریم ترکیه دروازه اروپا برای ایران باشد.

رئیس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه بیان داشت: تنوع بخشی به صادرات ایران به عنوان یکی از شرکای ترکیه برای ما بسیار مهم است و معتقدیم حجم تجارت دوجانبه کافی نیست، در سال‌های اخیر این ارقام کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قدرت اقتصادی ایران و عزم و اراده برادران ایرانی خود را می‌دانیم، اضافه کرد: ایران و ترکیه دو کشور برادر هستند، از این رو باید روابط تجاری را تحکیم ببخشیم.

اوز تورک براون ادامه داد: اگر بخش خصوصی ایران هم آمادگی دارد به‌عنوان نماینده اتحادیه بورس‌های ترکیه پیشنهاد می‌کنم، کنسرسیوم و مجلس مشترک بین اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه ایجاد کنیم و ترکیه به عنوان دروازه اروپا برای ایران باشد.

این فعال اقتصادی با ابیاتی از اشعار شهریار سخنان خود را پایان داد و گفت: اگر استاد شهریار شاعر شماست شاعر ما هم است.

دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران، در گفت‌وگو با ایبنا، با اشاره به حضور ترکیه در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه، بر حضور پررنگ‌ناشران خصوصی و نویسندگان معروف این کشور در این رویداد خبر داد.

دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران که امروز؛ چهارشنبه 29 آبان‌ماه میهمان ویژه آئین رونمایی از ترجمه ترکی 14 کتاب ایرانی در خانه کتاب برگزار شد، از بخش‌های مختلف موسسه خانه کتاب، خبرگزاری ایبنا و دبیر‌خانه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.
 
حضور در نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان میهمان ویژه
وی در حاشیه این بازدید، با محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور ملاقات کرد و به توضیح برخی از برنامه‌های فرهنگی این کشور در راستای توسعه تعامل با نشر ایران پرداخت.

 

سفیر ترکیه به حضور ترکیه در ‌سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه اشاره و بیان کرد: تلاش می‌کنیم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران خصوصی ترکیه حضور پرر‌نگ‌‌تری داشته باشند.
  
اورس با اشاره به گستردگی فعالیت ناشران خصوصی در ترکیه ادامه داد: بازتاب انتشار آثار ادبیات معاصر در ترکیه بسیار با اهمیت است؛ علاوه‌براین به نظر می‌‌رسد کتاب‌های ترکیه نیز در بازار ایران جایگاه قابل‌توجهی پیدا کرده‌اند.
 
جوادی نیز در این ملاقات با اشاره راه‌حل‌های رعایت حق مولف خارجی در ایران در شرایط فعلی که در ایران به کپی‌رایت جهانی نپیوسته است، بیان کرد: از دو مسیر برای حفظ حقوق ناشران و مولفان خارجی در ایران اقدام شده است. نخست مسیر منطقه‌ای و در تعامل کشورها با یکدیگر و دیگر اینکه بسیاری از ناشران ایرانی به‌طور خود‌جوش در قرار‌داد‌ها همکاری حقوق مولفان خارجی را در نظر دارند.

 

 سفیر ترکیه در ایران همچنین در مصاحبه مطبوعاتی با ایبنا، درباره ابعاد حضور ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان میهمان ویژه، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی دنیا شناخته می‌شود و حضور در این رویداد به‌عنوان ویژه برای ترکیه، رویداد بسیار مهمی است.
 
اورس ادامه داد: رایزنی فرهنگی ترکیه باید از همین امروز که کمتر از 6 ماه به برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان باقی مانده است، برای حضور در این نمایشگاه برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: همچنین باید ناشران و فعالان فرهنگی ترکیه به‌‌ویژه ناشران خصوصی را برای حضور در این رویداد تشویق کنیم.   
 
سفیر کشور ترکیه اضافه کرد: درنظر داریم که در این رویداد، ناشران و نویسندگان مشهور ترکیه را برای آشنایی با فضای نشر ایران و تبادل تجربیات به ایران بیاوریم.
 
به گفته اورس، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت قابل‌توجهی برای دیپلماسی فرهنگی است.

اینها «اشرار» هستند!

| پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۴ ق.ظ | ۰ نظر

در جریان حوادث اخیر، اگرچه اعتراضات در ابتدا در فضایی آرام و با محوریت مطالبات معیشتی مطرح شد ولی در همان ساعات اولیه، برخی از این تجمعات در تهران و شهرهای دیگر به آشوب کشیده شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان درس خارج فقه خود به موضوع حوادث اخیر در کشور -در پی افزایش قیمت بنزین- پرداخته و به چند نکته مهم اشاره کردند.

ازجمله موضوعات مهم در بیانات رهبری بحث اعتراضات و نوع برخورد معترضین با تصمیم اخیر دولت بود.

ایشان در این رابطه ضمن به رسمیت شناختن حق اعتراض برای آحاد مردم و نیز لزوم توجه مسئولان به این اعتراضات، حساب اعتراضات مردمی و مسالمت آمیز را از برخی تحرکات آشوب‌گرانه و شرارت‌آمیز خلاف امنیت ملی جدا کردند و فرمودند: «یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران می‌شوند یا ناراحت می‌شوند یا به‌ضررشان است یا خیال می‌کنند به‌ضررشان است به هر تقدیر ناراضی می‌شوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان می‌شوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی می‌کنند و این‌جور مفاسد را به‌بار می‌آورند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی‌کند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه می‌کند.

ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق می‌کنند ترغیب می‌کنند که این شرارت‌ها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.»

این بخش از سخنان رهبر انقلاب البته با تحریف از سوی برخی رسانه های معاند ازجمله بی بی سی فارسی مواجه شد.

این رسانه و برخی صفحات همسو در فضای مجازی اینگونه القا کردند که رهبری معظم انقلاب همه این اعتراضات را به مثابه اغتشاش و معترضین را اشرار نامیده‌اند.

چه کسانی اشوب می‌کنند؟

در جریان حوادث اخیر، اگرچه اعتراضات در ابتدا در فضایی آرام و با محوریت مطالبات معیشتی مطرح شد ولی در همان ساعات اولیه، برخی از این تجمعات در تهران و شهرهای دیگر به آشوب کشیده شد. مراکز عمومی، بانکها و ساختمانها به آتش کشیده شدند و اموال عمومی از قبیل خودروها، پیرهای چراغ راهنما؛ سطل‌های زباله و... یا تخریب شدند و یا در شعله‌ها سوختند.

این اتفاق البته برای اولین بار نیست که رخ می دهد. نگاهی به موارد مشابه در گذشته نیز مبین این روند در برخی از تجمعات اعتراضی بوده است.

برای مثال در دی ماه سال 96، برخی تجمعات با موضوعات معیشتی در برخی نقاط تهران آغاز شد که در ابتدا شکلی مسالمت آمیز داشت ولی همان روند اعتراضات در نقاط مختلف –با سرایت به شهرهای دیگر- به سمت آشوب و آتش زدن و تخریب اموال مردم رفت.

شناخت اینکه این تجمعات و اعتراضات چطور از حالت مسالمت‌آمیز به سمت خشونت و آشوب کشیده می شود، راه رسیدن به این جواب این سوال است که «چه کسانی اجتماعات مرمی را به آشوب می کشند؟» اینها همانهایی هستند که رهبر معظم انقلاب نیز سعی در جدا کردن حسابشان از مردم دارند.

رسانه‌های تروریسم

از جمله دست اندرکاران به خشونت کشاندن اعتراضات مردم از طریق ارائه اطلاعات غلط، دروغ و تحریف شده، رسانه‌های خارجی و فارسی ازجمله بی بی سی فارسی، شبکه سعودی ایران اینترنشنال، شبکه سلطنتی من و تو، صدای آمریکا و.... هستند.

در جریان انتخابات سال 88 بود که بی بی سی فارسی  در قالب برنامه‌های ویژه خود، به صورت تمام وقت به پوشش اخبار فتنه آن سال پرداخت و هرآنچه که می توانست برای داغ نگه داشتن تنور فتنه و آشوب در کشور انجام داد.

این رسانه وابسته به وزارت خارجه انگلیس، در ماجرای اخیر نیز نقشی محوری و پررنگ برعهده گرفته است؛ برنامه های عادی خود را قطع کرد و به پوشش وسیع و جهت دار اعتراضات اخیر پرداخت و در این مسیر، هرکجا که از دستش برآمد تحریف کرد.

نمونه آخر آن، نحوه بازنشر سخنان امروز رهبر انقلاب بود.

همانطور که در ابتدای این متن نیز اشاره شد، رهبری در این سخنان، به شکل واضح و روشنی میان اعتراضات مسالمت آمیز و آشوب خط تمایز قئل شدند ولی بی بی سی فارسی در تیترهای جهت دار و انحرافی، هم رهبری را به عنوان مسئول اصلی این ماجرا معرفی کرد و هم از قول ایشان همه معترضین را از قول ایشان در زمره  اشرار آورد.

عملکرد رسانه های دیگر که پیشتر نام آنها آورده شد نیز به همین منوال است.

در فضای مجازی نیز پس از دستگیری ادمین اصلی کانال ضدانقلاب آمدنیوز که در موارد مشابه وظیفه خط دهی و سازماندهی آشوبگران با هدف به اغتشاش کشاندن تجمعات اعتراضی را داشت، این وظیفه را بعضی کانال ها و اکانتهای دیگر حاضر در فضای مجازی -چه تلگرام و چه توئیتر و ...- انجام می دهند.

از طرف دیگر، برخی افراد، گروه‌ها و جریانهای ضدانقلاب نظیر منافقین، اعضا و وابستگان خاندان پهلوی و افرادی دیگر نظیر مسیح علینژاد و .... نیز همین رویه شبکه های تروریسم را به شکل دیگری دنبال می‌کنند.

این افراد و جریانها با ارائه نظرات تحریک کننده و خط دهی به نیروهای هماهنگ با خود سعی می‌کنند تا هرچه در توان دارند بر آتش اغتشاشات بنزین بریزند.

در فیلم‌ها و تصاویری که از برخی تجمعات در فضای مجازی طی این دو روز منتظر شد نیز می توان بخوبی رد پای برخی از این آشوب گران را دید.

برای مثال، عصر روز گذشته در اتوبان امام علی (ع)، یک دستگاه کامیون حامل نخاله و سنگ و آجر اقدام به خالی کردن بار خود در میانه اتوبان کرد که ضمن مسدود کردن مسیر تردد، زمینه را برای بروز حوادثی نظیر تخریب اموال عمومی فراهم کرد در حالیکه بعید به نظر می رسد از میان مردم معترض عادی، کسی دست به چنین کاری بزند.

در همین جریانات در برخی نقاط تهران نظیر تهرانسر و یا در شهرهای دیگر، برخی مراکز عمومی نظیر بانک‌ها، خودروها و... به آتش کشیده شدند که این دقیقا در تعارض با حال و هوای اولیه اعتراضات و حتی برخی تجمعات همزمان در نقاط دیگر بود که مردم سعی می کردند با آرام نگه داشتن جو و بیان مسالمت آمیز خواسته‌های خود، جلوی آشوب و اغتشاش را بگیرند.

به هرحال طبیعی است که در این میان نهادهای امنیتی نظیر نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و.... موظف هستند تا به وظیفه خود که ایجاد امنیت و جلوگیری از برهم خوردن آرامش جامعه است به بهترین نحو عمل کنند.

وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هرکدم در بیانیه های جداگانه بر این موضوع تاکید کردند که با عوامل اصلی اغتشاش و‌آشوب برخورد خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از راه‌اندازی و تکمیل کریدور شرقی - غربی تا سال آینده خبر داد و گفت: با تکمیل این کریدور ترکمنستان به ترکیه و عراق متصل می‌شود.

خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت کریدور جاده‌ای شرق به غرب اظهار کرد: این کریدور از سرخس که با ترکمنستان هم مرز است شروع می‌شود و به مشهد و نهایتا تهران می‌رسد. در ادامه، این کریدور به دو شاخه تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها به سمت شمال غربی و تبریز حرکت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این کریدور در مسیر شمال غربی تا تبریز به صورت آزادراهی بوده و از تبریز تا مرند بزرگراه است. همچنین از شهرستان مرند تا مرز بازرگان راه اصلی مناسبی دارد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل ادامه داد: یک شاخه دیگر از این کریدور نیز به سمت غرب کشور حرکت می‌کند و از تهران به همدان و نهایتا کردستان و سنندج می‌رود. در این راستا تا نزدیکی سنندج و حدود ۲۰ کیلومتری این شهرستان، آزاد راه چهار خطه احداث شده و در این بخش یک گردنه صعب‌العبور قرار دارد که در حال راه‌اندازی است و بخشی از آن در سال جاری و بخش دیگر در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی گفت: در ادامه کریدور شرق به غرب از سنندج تا مریوان یک جاده اصلی داریم، اما در حال احداث یک آزاد راه چهارخطه به طول ۱۰۵ کیلومتر تا مرز باشماق هستیم که این مسیر چهار خطه نیز تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که می‌تواند کشور‌های همسایه شرقی و غربی ما را به یکدیگر متصل کند.

کوهنوردان مبلغ گردشگری به اردبیل بازگشتند

| چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

۲ کوهنورد اردبیلی که با شعار ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو به قله‌های مرتفع جهان صعود کرده‌اند ، در بازگشت به استان اردبیل مورد استقبال قرار گرفتند.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل روز دوشنبه اعلام کرد: سیاوش شهباززاده و ایرج معانی کوهنوردان اردبیلی پس از فتح قلل آمادابلام و آیلند پیک نپال با ارتفاع بالای ۶ هزار متر به اردبیل بازگشتند.

این ۲ کوهنورد در قلل مرتفع ذکر شده پرچم اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو را به اهتزاز درآورده و قابلیت‌های گردشگری استان را با این اقدام نمادین در سطح جهانی معرفی کردند.

در سال‌های اخیر معرفی جاذبه‌های گردشگری استان منجر به افزایش سفر و ماندگاری مسافران در استان اردبیل شده و اردبیل توانسته به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور تعریف شود.

به گزارش ایرنا ،  استان اردبیل در اجلاس اخیر وزیران گردشگری اگو در خجند تاجیکستان به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است.

دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو نیز خردادماه امسال با استقبال رسمی از ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی در اردبیل برگزار شد.

در این اجلاس با هدف معرفی توانمندی‌های ایران و استان اردبیل در زمینه اقتصادی و گردشگری و با محوریت گردشگری سلامت و توریسم درمانی، میهمانان ، صاحب‌نظران، مسئولان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری سلامت از کشورهای مختلف جهان و ایران شرکت کردند.

استان اردبیل با تعداد ۱۱۸ چشمه آبگرم و معدنی با خواص درمانی متعدد قطب چشمه‌های آبگرم ایران محسوب می‌شود و مسئولان استان با تشویق به سرمایه‌گذاری و احداث مجتمع‌های آبدرمانی و مراکز اقامتی و پذیرایی درصدد معرفی این استان به عنوان قطب گردشگری سلامت هستند.

سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل از مرز بیله‌سوار مغان و نیز از استان‌های همجوار وارد استان اردبیل می‌شوند.

کشورهای عضو اکو با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی فرصت مغتنمی برای استان اردبیل بشمار می‌رود که می‌توان با معرفی قابلیت‌های درمانی و به ویژه طبیعت درمانگر استان، پای گردشگران این کشورها را به استان باز کرد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌باشند.

 

ساخت خط فیبر نوری جدید میان جمهوری آذربایجان و قزاقستان از مسیر بستر دریای خزر امروز (سه‌شنبه)  در شهر آکتائو آغاز شده است.  

  به گزارش خبرگزاری " آپا " جمهوری آذربایجان، مراسم آغاز ساخت این خط جدید با حضور  " آسکار مامین " و "علی اسداف"  نخست وزیران  قزاقستان و جمهوری آذربایجان و جمعی از مقامات اقتصادی دو کشور برگزار شد.

  ساخت خط فیبر نوری جدید میان جمهوری آذربایجان و قزاقستان از طریق بستر دریای خزر به طول ۴۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان خواهد رسید.

این خبرگزاری به هزینه و اعتبار تخصیصی برای اجرای این پروژه اشاره نکرد. 

  قابلیت انقال اطلاعات  از طریق این خط  جدید که ارتباط مخابراتی میان قاره های اروپا و آسیا برقرار می کند، ۴ الی ۶ ترابایت در ثانیه خواهد بود.

    شرکت دولتی "AzerTelecom" جمهوری آذربایجان که مبتکر اصلی ساخت  این طرح مخابراتی است، مدتی پیش قرارداد ساخت این خط فیبر نوری میان دو کشور را با دو شرکت قزاقستانی "Transtelecom" و " KazTransCom "  امضا کرده است.

تزریق گاز به خط لوله انتقال گاز "جریان ترک"

| چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

خط لوله انتقال گاز جریان ترک وارد مرحله تزریق گاز ابتدایی شد.

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که به خط لوله گاز "جریان ترک" گاز تزریق شده تا آزمایش‌های نهایی آن انجام شود.

این خط لوله که قرار است در پایان سال به بهره برداری برسد قرار است گاز روسیه را از ترکیه به اروپا منتقل کند.

پروژه جریان ترک که در دسامبر 2014 توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد شد، از شهر آناپا در روسیه آغاز و با عبور از دریای سیاه در مسافتی به طول 930 کیلومتر وارد "Kıyıköy" در غرب استانبول می‌شود.

پروژه جریان ترک که از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نامگذاری شده است، 1100 کیلومتر طول دارد و از 2 خط جداگانه‌ای که در موازات یکدیگر هستند، تشکیل شده است. خط اول با  ظرفیت حمل گاز طبیعی به مقدار 15.75 میلیارد متر مکعب در سال، انتظار می‌رود نیاز ترکیه به انرژی را برآورده کند.

خط دوم نیز گاز روسیه را به اروپا منتقل خواهد کرد. به این ترتیب در نظر است سالانه 31.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق این دو خط لوله انتقال یابد.

گرجستانی ها با برگزاری تظاهرات در تفلیس خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

به گزارش یورونیوز، حدود ۲۰ هزار نفر از شهروندان گرجستان امروز یکشنبه با برگزاری تظاهرات در مرکز تفلیس، پایتخت این کشور خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

این تظاهرات یک روز پس از آن صورت گرفت که پارلمان گرجستان در تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات ناکام ماند.

براساس قانون فعلی انتخابات گرجستان، تنها نیمی از نمایندگان پارلمان در انتخابات سراسری از لیست احزاب انتخاب می‌شوند. نیم دیگر اعضای مجلس در انتخاباتِ منفرد (در برابر انتخابات سراسری) و با کاندیداتوری فردی (و نه حزبی) انتخاب می‌شوند.

معترضان در گرجستان خواهان پایان دادن به این نظام انتخاباتی دوگانه هستنند.

پوست افراد مبتلا به بیماری اگزما قادر به حفظ میزان رطوبت مورد نیاز خود نیست. این موضوع احتمال خشکی، قرمزی و ترک برداشتن پوست را افزایش می‌دهد. این بیماری علائم مختلفی دارد و با رعایت نکاتی ساده قابل پیشگیری است. در این اینفوگرافی با برخی روش‌های پیشگیری از تشدید اگزما در زمستان آشنا می‌شوید.

گرافیک: پدرام آقایی

منبع داده‌ها: شبکه خبری سی‌ان‌ان

Türkçe "Ben ve Fasulye" adlı kitap İran'da basıldı

| يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

Türk yazar Elif Arkadaş’ın çocuklar için kaleme aldığı “Ben ve Fasulye” adlı kitap, İranlı tercüman Bahareh Feris Abadi tarafından Farsça’ya çevrildi.

Türk yazar Elif Arkadaş’ın çocuklar için kaleme aldığı “Ben ve Fasulye” adlı kitap, İranlı tercüman Bahareh Feris Abadi tarafından Farsça’ya çevrildi.

Üç ciltlik “Ben ve Fasulye” adlı kitap Aferingan yayınevi tarafından basıldı.

Bu kitap okuma ve yazma öğrendiğinden 5 yıl sonra kendi hayat hikayesini yazmak isteyen 11 yaşındaki küçük bir kızın hikayesini anlatıyor. Bunun için kardeşi Fasulye ile yaşadığı ortak anılarını kalme alıyor. Bu kız hayatının ilk 4 buçuk yılını unutarak, sadece 6 buçuk yılını yazıyor.

 

Mehr haber ajansı

?Niyə Türkcə öyrənməliyik

| يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

85 milyon insan Ana dili olaraq, Türkcə danışır. Dünyanın 15ci ən çox danışılan dilidir. Bir o qədər də insan ikinci dil olaraq Türkcə danışır.

 

 

Türk mədəniyyətini və tərzini bəyənənlər üçün Türkiyədə oxumaq idealdır. Hətta yerli dili danışmasan belə bütün yerlər üçün gözəldir.  Əgər yerli dili bilsəz bütünlüklə hərşey sizə rahat olacaq – insanlarla müzakirələr, mədəniyyəti öyrənmə və ...

 

 

Türk dili Ural-Altaik qrupuna məxsusdur və Fin – Macarıstan dillərilə də əlaqəsi vardır. Latın əlifbası ilə 90% insan tərəfindən yerli dil olaraq yazılmışdır. Türkcə sonradan əlavə dil olaraq daxil edilmiş, məna olaraq söz kökünə son şəkilçi əlavə etməkdir.

 

Müasir Türkcə İstanbul dialektinə uyğun nəzərdə tutulsa da , Türkiyənin hər hansı bir yerində Türkcə öyrənmək kimi bir şansınız vardır. Türkcə öyrənilməsi üçün bir çox kurslar da vardır.



 

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، باشگاه ماشین‌سازی تبریز را از 3 پنجره نقل و انتقالات محروم کرد.

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) رای خود را در خصوص پرونده لوسیانو پریرا مندز بازیکن سابق باشگاه ماشین‌سازی تبریز به شرح زیر اعلام کرد:

تیم ماشین‌سازی تبریز از ثبت قرارداد بازیکنان جدید (داخلی و بین‌المللی) از ابتدای شروع اولین پنجره نقل و انتقالات نیم‌فصل 99-98 (زمستانی) به مدت 3 پنجره نقل و انتقالات متوالی محروم است.

نایب رئیس مجلس گفت: با توجه به اینکه گزارش ناقصی از کمسیون عمران در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد ارائه شده بود، لذا با نظر هیات رئیسه این گزارش از دستوکار مجلس خارج شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی تذکری اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرا هیات رئیسه مجلس گزارش کمیسیون عمران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خصوص آتش‌سوزی قطار تبریز ـ مشهد از دستورکار خارج کرد؟

وی افزود: گزارش کمیسیون عمران برای دوستان آذربایجان شرقی دارای اهمیت بود.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده داشت در پاسخ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تذکر قاضی‌پور اظهار داشت: از آنجایی که کمیسیون عمران در خصوص تصادف قطار تبریز ـ مشهد گزارش ناقصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کرده بود لذا هیات رئیسه تصمیم گرفت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگر مطرح نکند؛ چراکه نمی‌توان یک موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دو بار بررسی کرد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با استناد به آنچه که "افشای کم‌سابقه و نادر اسناد دولتی چین" خوانده، جزئیاتی درباره عملیات امنیتی پکن علیه مسلمانان منطقه سین‌کیانگ را منتشر کرده از جمله اینکه رئیس جمهور چین به مقامهای این کشور در این ارتباط دستور داده بود "هیچگونه رحمی در برخورد با جدایی‌طلبی و افراطگری" نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده که به 403 صفحه از اسناد داخلی دولت چین دست پیدا کرده که جزئیات جدیدی را درباره سیاستها و اقدامات به شدت محرمانه و مناقشه‌برانگیز حزب کمونیست چین علیه مسلمانان منطقه سین‌کیانگ این کشور مشخص می‌کند.

نیویورک تایمز نوشت، این اسناد دربردارنده یک سری سخنرانی‌های تا کنون منتشر نشده شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و همچنین دستورات و گزارشهایی درباره اقدامات تجسسی و کنترلی اعمال شده بر مسلمانان قوم اویغور بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اسناد در عین حال نشان داده‌اند که در داخل حزب کمونیست چین نارضایتی‌هایی نسبت به این عملیات سرکوب اویغورها وجود داشته است.

نیویورک تایمز نوشت: این اسناد از سوی یک عضو ناشناس تشکیلات سیاسی چین به بیرن درز کرده و او امیدوار بوده که این افشاگری جلوی فرار رهبران چین از جمله شی‌ جینپینگ از محکومیت به سبب اجرای بازداشتهای گسترده را بگیرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور چین در یک سخنرانی در سال 2014 خطاب به مقامهای دولتش بعد از حادثه کشته شدن 31 تن به دست شبه‌نظامیان اویغور در یک ایستگاه قطار در جنوب غرب این کشور خواستار "مبارزه تمام عیار با تروریسم، نفوذ و جدایی‌طلبی" با استفاده از "ارگانهای دیکتاتوری" و "عدم نشان دادن هیچگونه رحم" شده است.

طبق این اسناد همچنین، کمپهایی که در استان سین‌کیانگ تحت عنوان "کمپهای آموزش فنی‌وحرفه‌ای" برای استقرار مسلمانان قوم اویغور راه‌اندازی شده و رسانه‌های خارجی از آنها به عنوان "کمپهای بازداشت دسته‌جمعی" یاد کرده‌اند، بعد از استقرار چن کوانگوئو در سال 2016 به عنوان یکی از روسای جدید حزب کمونیست به سرعت گسترش یافتند.

او که در داخل حزب کمونیست به خاطر مدیریت گروه‌های اقلیت شهرت دارد، پیش از آن سابقه رهبری سیاستهای مشت آهنین علیه مخالفان در تبت را داشته است.

این اسناد فاش شده، طبق گزارش نیویورک تایمز، شامل یک راهنمای پاسخ به پرسشهای دانشجویانی است که بعد از بازگشت به خانه خود در سین‌کیانگ متوجه مفقود شدن خانواده‌هایشان و یا در بازداشت قرار گرفتن آنها در کمپها می‌شوند.

بر اساس این اسناد، به مقامهای چین دستور داده شده که به این دانشجویان بگویند، اعضای خانواده آنها آلوده به "ویروس" تفکر افراطگری شده و لازم است "قبل از آنکه یک بیماری کوچک تبدیل به یک مشکل جدی شود" درمان شوند.

در این اسناد همچنین درباره مساله مجازات وانگ یونگژی، یک مقام حزب کمونیست صحبت شده است؛ مقامی که در سالهای 2017 تا 2018 به اتهام سرپیچی از فرامین حزب هدف تحقیقات قرار گرفت.

وانگ کسی است که با مسئولیت خودش بیش از 7000 تن را از کمپهای بازداشت دسته‌جمعی در سین‌کیانگ آزاد کرد. او بر اساس متن اعترافاتش که سند آن به دست نیویورک تایمز رسیده گفته است: "بازداشت این شمار بسیار بالای افراد به شکلی آگاهانه به نزاع دامن زده و نارضایتی ها را عمیق تر می‌سازد."

مصونیت دیپلماتیک به شورای تورک

| شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

دولت مجارستان طی لایحه ای به مجلس این کشور خواهان افتتاح نمایندگی شورای کشورهای تورک در بوداپست، پایتخت این کشور شد. این لایحه به نمایندگان و کارکنان شورای تورک مصونیت سیاسی می دهد.

به گزارش آذربایجان پرس، حکومت مجارستان جهت افتتاح نمایندگی شورای کشورهای تورک زبان، موسوم به شورای تورک در بوداپست، وارد عمل شد.

پیش نویس قانون ارائه شده توسط پیتر سجیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز چهارشنبه به مجلس ارائه شده و در آن، مصونیت کامل دیپلماتیک برای نمایندگی شورای تورک و کارمندان آن به رسمیت شناخته شده است. به رسمیت شناختن وضعیت دیپلماتیک، معافیت از اقدامات کیفری، مالیات و گمرک برای کارمندان نماینده و همچنین عدم توانایی پلیس برای ورود به ساختمان نماینده است.

در این لایحه تصریح شده است که این اقدام با توجه به "روابط نزدیک تاریخی و فرهنگی بین مردمان تورک و مجار" انجام شده است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روابط نزدیکی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد.  اردوغان به تازگی در ۷ نوامبر برای حضور در چهارمین جلسه شورای همکاری استراتژیک سطح عالی، به طور رسمی به مجارستان سفر کرده بود.

شورای همکاری کشورهای تورک در سال ۲۰۰۹ تشکیل شده است و کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان عضو این شورا هستند. از سال ۲۰۱۸ مجارستان به عنوان عضو ناظر این سازمان بین المللی انتخاب شده است.

خانواده‌های ایرانی که علاقه زیادی به سریال‌های ترکیه دارند زبان ترکی را با تماشای آن می‌آموزند.

خانواده‌های ایرانی که علاقه زیادی به سریال های ترکیه از جمله پایتخت عبدالحمید، وصلت، پرنده سحرخیز، عشق اجاره‌ای، عشق تجملاتی دارند؛ زبان ترکی را با تماشای این سریال‌ها می‌آموزند.

 

مریم محمدی، ساکن مرکز شهر تهران به خبرنگار آناتولی گفت: علاقه زیادی به سریال‌های ترکیه‌ای دارم و برای یادگیری و تقویت زبان ترکی سریال‌های ترکیه تماشا می‌کنم، ترکیه و ایران به لحاظ فرهنگی به یکدیگر خیلی نزدیک هستند.

وی افزود: سریال‌های پایتخت عبدالحمید و وصلت که از شبکه تی آر تی پخش می‌شود از سریال‌های محبوب و مورد علاقه من است. سریال قیام ارطغرل را نیز خیلی دوست داشتم.

مریم در ادامه گفت: به علت علاقه زیادی که به سریال‌های ترکیه داشتم اسم دخترم را پارلا گذاشتم. برای اینکه دخترم هم ترکی یاد بگیرد. شبکه تی آرتی کودک تماشا می‌کنیم. می خواهم پسرم تحصیلات دانشگاهی خود را در ترکیه ادامه دهد.

آمنه رفعتی که خانه دار و مادر دو فرزند است در این مورد گفت: وقتی به ترکیه می‌رویم احساس غریبی نمی‌کنیم، مردم هم بسیار میهمان نواز هستند. سریال‌های ترکی را از شبکه‌های ایران یا ترکیه تماشا می‌کنیم. برای یادگرفتن زبان ترکی معلم خصوصی گرفتیم و سریال‌ها نیز به یادگیری زبان کمک‌ می‌کنند. دوست دارم پسرم در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کند. ترکیه به دلیل قرابت فرهنگی و عقیدتی کشور جذابی برای ایرانیان به شمار می‌رود.

سنا پناهی یکی دیگر از طرفداران سریال‌های ترکی است که ابتدا به دلیل علاقه مادرش به این سریال‌ها با آنها آشنا شده است، در این رابطه گفت: هنگام تماشا علاوه بر یادگیری به تلفظ کلمات هم توجه می‌کنم و معنی کلماتی را که نمی‌دانم با تحقیق یاد می‌گیرم.

تقویم دوازده گانه حیوانی

| دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

تقویم ترکی در سده پنجم پیش از میلاد در میان قبایل ترک شمال ختای پدید آمده است. این تقویم بر اساس دوازده حیوان بود: 1) موش. 2) گاو. 3) پلنگ. 4) خرگوش. 5 ) نهنگ. 6) مار. 7) اسب. 8) گوسفند. 9) میمون. 10) مرغ. 11) سگ. 12) خوک. هر کدام از این سالها به باور ترکان معنا و مفهوم خاصی داشتند: موش (آرامش)، گاو (جنگ و آشوب. به گفتة کاشغری چون گاوها به هم فراوان شاخ بزنند و درگیر شوند)، پلنگ (نیکی و بدی با هم)، خرگوش (بدبختی)، نهنگ یا تمساح (فراوانی و ارزانی. زیادی باران. به گفتة کاشغری چون تمساح در آب باشد.)، مار (پیروزی)، اسب (متوسط)، گوسفند (برکت و فراوانی)، میمون (بی‎برکت)، مرغ (دشواری. به گفتة کاشغری چون مرغ بسیار به دنبال دانه بگردد و پیوسته چیزها را زیروروکند)، سگ (فلاکتهای بوجود آمده در سالهای میمون و مرغ کم می‎شود)، خوک (بی‎اثر). هر دورة 12 ساله را نیز موشئل ‎نامیدند.

به گفته محمود کاشغری در دیوان لغات الترک، این نوع تقویم از آنروی بوجود آمد که یکی از خاقانهای ترک خواست تا تاریخ یکی از جنگهای پیشین را بداند. چون میان مؤرخان در تعیین این تاریخ اختلاف افتاد، خاقان برای اینکه این اختلاف در آینده نیز رخ ندهد، به مردمش گفت تا سالها را به تعداد 12 برج فلکی و ماههای سال نام نهند. خاقان دستور داد تا حیوانات وحشی را به سوی رودخانه «ایلاسو» برانند و ببینند که کدامیک از آنها می تواند از رود بگذرد. بسیاری از حیوانات شکار شدند و یا آب آنها را برد و تنها 12 حیوان از آب گذشتند که نام آنها به ترتیب بر سالها نهاده شد. روشن است که این داستان برای توجیه انتخاب این حیوانات ساخته شده ولی مسلم است که این تقویم ابتدا در میان اویغورها پدید آمد. اویغورها نخستین قوم ترک بودند که نوشتن را آغاز کردند. در چارچوب این تقویم اجزایی از دیگر اقوام آسیای مرکزی مانند تبتی ها و چینی ها نیز دیده می شود. بگفته لئو گومیلف این تقویم در جنوب پدیدآمده چون میمون در آن موجود است.

پرویز شاهمرسی

کانال های تلگرامی خبری جمهوری آذربایجان

| يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر