آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

۵۰ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

سیاست جمهوری اسلامی ایران که حمایت از مسلمانان و البته ملت های مظلوم دنیا می باشد، آنچنان که باید و شاید در جلوگیری از کشتار مسلمانان اویغور چین احساس نشده است.

تبریزمن: دولت کمونیست چین در ادامه سیاست نژادپرستانه و کشتار مسلمانان اویغور، اقدام به تخریب مسجد و اماکن مذهبی این قوم کرده است. چیزی که در این قضیه و البته موارد مشابه آن در گذشته شاهدش نبودیم ورود قاطعانه وزارت امور خارجه ایران به موضوع است.


اویغورهای چین که مسلمان و ترکزبان هستند در سال های اخیر بارها با وحشیانه ترین روش ها از سوی دولت چین مورد حمله قرار گرفته و آسیب‌های جدی دیده اند. سیاست جمهوری اسلامی ایران که حمایت از مسلمانان و البته ملت های مظلوم دنیا می باشد، آنچنان که باید و شاید در این خصوص احساس نشده است.

شاید دلیل این سکوت به حمایت چین از کشورمان در برجام و عدم همراهی کامل با تحریم های اعمال شده آمریکا مربوط شود، اما دلیل هرچه باشد کشورمان در جلوگیری از کشتار مسلمانان اویغور، قاطعانه به وظیفه اسلامی خود عمل نکرده است. انتظار می رود با احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض کشورمان به مقامات این کشور اعلام شود.

مهدی حافظ زاده

ترک های عراق

| چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

ترکان عراق که به خودشان ترکمن یا ترکمان می گویند، بین نیم تا یک میلیون نفرهستند و به لهجة ترکی آذربایجانی سخن می گویند. در شمال عراق از شهر «تل عفر» تا قصبة «بدره» در جنوب شرقی عراق در 16 شهر، قصبه و صدها روستا سکونت دارند. شهر کرکوک مرکز ترکان عراق است و به همین جهت نیز لهجة ترکان عراق را لهجة ترکی کرکوک نیز می گویند. تل عفر، اربیل، آلتین کوپرو، کرکوک، داکوک، کیفری، مندلی، قارانیه و خانقین مهمترین شهرهای ترکان عراق است. در استان موصل نیز عدة زیادی از ترکان زندگی می کنند. شعر و ادب در میان ترکان عراق، بستگی فراوانی با ترکان آذربایجان دارد. محمد فضولی، احمد جلایری، روحی بغدادی، بدری و نورس قدیم مهمترین شاعران ترکی عراقی هستند. محمد فضولی نقشی عظیم در رستاخیز ادبی و زبانی لهجة ترکی آذربایجانی دارد.

چیلله گئجه سی آذربایجان و چیلله قارپیزی

| چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

یکی از قدیمی ترین مراسمهای رایج در آذربایجان که همچون جشن سال نو و یئنی گون ( اول فروردین) ارتباط نزدیکی با نجوم دارد مراسم چیلله گئجه سی می باشد که هر سال با شکوه فراوان در میان خانواده های آذربایجانی برگزار می شود. آمادگی برای این شب به یادماندنی از چندین روز قبل شروع می شود و با شب نشینی در آخرین شب آذر به اوج می رسد.

اساس این جشن هماهنگ با سال اعتدالی و براساس تقویم ترکان در زمان سلجوقی یعنی تقویم جلالی - به افتخار سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی - موقع تحویل ماه جدی( آذر) به قوس (دی) پایه ریزی شده است. شب این تحویل، طولانی ترین شب سال است و مردمان قدیم برای درامان ماندن از شر شب طولانی و در ضمن خوشحالی از تولد خورشید و نورانیت به جشن و پایکوبی می پرداختند. 

امروز ۲۶ آذر، مصادف با حادثه تلخ کتابسوزان در آذربایجان توسط رژیم منحوس پهلوی است، اتفاقی که در آن تمام کتاب‌های تورکی و مربوط به آذربایجان توسط ارتش رژیم پهلوی آتش کشیده شد.

به گزارش آذربایجان پرس به نقل از دورنانیوز، امروز ۲۶ آذر، مصادف با حادثه تلخ کتابسوزان در آذربایجان توسط رژیم پهلوی است، اتفاقی در آن، ۵ روز بعد از سقوط فرقه دمکرات، با دستور رژیم شاه تمام کتابهای تورکی و یا مربوط به زبان تورکی و آذربایجان، جمع‌آوری و طی مراسمات مختلفی به آتش کشیده شد.

ویلیام داگلاس قاضی آمریکایی درباره اتفاقات ۲۱ آذر ماه ۱۳۲۵ می‌گوید «آذربایجان انگار توسط یک ارتش خارجی اشغال شد». اما این جنایت تنها به کشتار مردم بیگناه محدود نبوده و رژیم تمام تلاش خود را برای نابودی نمودهای فرهنگی آذربایجان از جمله زبان تورکی بکار گرفت و در این راستا اقدام به برگزاری مراسم کتابسوزی برای روزهای متمادی نمود.

در روند کتابسوزی که از روز ۲۶ آذر آغاز شد و تا هفته ها ادامه داشت دهها هزار جلد کتاب چاپ شده به زبان تورکی در میادین اصلی شهر و یا در حیاط مدارس به روی هم انباشته شد و زیر سرنیزه و اجبار نظامیان به آتش کشیده شد.

در ادامه به برخی از اسناد مربوط به این حادثه می‌پردازیم:

“در شهر میانه پس از استقرار ارتش در روز ۲۱ آذر ۱۳۲۵ فقط به فاصله چند روز همه کتابهای ترکی جمع‌آوری می‌شوند. شاهدان عینی می‌گویند مردم از ترس ارتش و خانها کتابها را جمع‌آوری می‌کردند و به فرمانداری تحویل می‌دادند. تا آنکه همان ماه همه کتابها را در (یوخاری چهارراه) چهارراه بالا جمع نموده و به آتش می‌کشند…” (سید صدری، سعید. مروری بر حوادث فرقه دموکرات آذربایجان و حکومت پیشه‌وری در میانه. انتشارات اعظم. تبریز، ص ١٢١)

“تلگراف نماینده مخصوص ما از تبریز: کتابهائی که به زبان ترکی بود سوخته شد. اطلاعات ساعت ٩-٢٧-٩-٢۵. تابلوها عوض می‌شوند. بازار با یک چراغانی مفصل گشایش یافت. دیروز در دبیرستان فردوسی دانش‌آموزان و مردم تبریز از سرهنگ زنگنه قهرمان رضائیه سپاسگزاری کردند و احساسات پرشوری ابراز داشتند. دیروز در مقابل شهرداری کتابهای ترکی را مردم سوزاندند”.(روزنامه اطلاعات، تاریخ ١٣٢۵، ٩، ٢٧) 

“امروز ساعت ١١ و نیم قبل از ظهر از طرف دانش‌آموزان و دانشجویان شهر تبریز در میدان مقابل شهرداری جشنی با حضور عده‌ بسیاری از اهالی شهر و مخبرین مطبوعات پایتخت و افسران ارتش و مامورین دولت برپا گردیده و قبلا در وسط میدان آتش بزرگی افروخته بودند و مقدار زیادی کتب کلاسیکی ترکی را که فرقه ننگین دمکرات چاپ کرده و به زور می‌خواستند بکودکان تدریس نمایند در میان کف زدن و هورای حضار و فریادهای “زنده باد اعلیحضرت شاهنشاه محبوب ما” و “پاینده باد جناب اشرف قوام السلطنه” و “محو باد دشمنان آزربایجان” و “نابود باد خائنین ایران”، تمام کتابها را در آتش ریختند و سپس عکسهای سران خیانتکار و مزدور فرقه ننگین دموکراتهای قلابی را آتش زدند. آنگاه چند نفر از مخبرین جرائد نطقهائی ایراد و از جمله آقای احمد شارق اشعاری خواندند و جشن دانشجویان تبریز ساعت یک بعد از ظهر در میان احساسات اهالی پایان یافت” (روزنامه آتش، تارخ چهارشنبه ٢٧ آذر ١٣٢۵)

 

ای ترکستان شرقی ...

پاره ی خونین امت ...

ای دسته های مجاهد و مجاهده های مقاومت کننده...

ای مومنان سرافراز که به تنهایی در مقابل کسانی که سعی در دور نگاه داشتن اسلام از شما را دارند، ایستاده اید...

قرآن ها می افتند ...
مسجدها بسته می شوند...
مدارس قدغن می شوند...
عالمان دینی تک به تک کشته می شوند...
برادران ما به زور به کمپ ها برده می شوند...
و بجای آنها، مردان چینی به خانه هایشان برده می شوند...
خواهران ما به زور با مردان چینی مزدوج می شوند...

علی رغم همه ی این ها...

امت محمد(ص) خاموش است ...
صدایی در نمی آید...
برای مسلمانان صاحبی پیدا نمی شود...
آیا نمی دانند که رضای به ظلم، ظلم است ...

حضرت علی(ع) چه زیبا فرمود:
"اگر نمی توانید در مقابل ظلم بایستید، آن را به گوش همه برسانید!"

این اتفاقات در رسانه ها و دولت های غربی ماه هاست، هفته هاست که در تیتر اخبار است، رسانه ها و دولت های مسلمان کجا هستند؟...

آیا نمی دانند که بی طرفی در جایی که ظلم هست، همانند بی ناموسی است...

آیا نمی دانند که پس از سالها، خاطره خواهران و برادران مسلمانمان از سکوت مسلمانان خواهد بود نه از شکنجه ظالمان....

یا رب، به خواهران و برادرانمان در ترکستان شرقی کمک کن...

خدا بهتر از هر کس مکر تواند کرد.(سوره انفال، آیه ۳۰)

مسعود اوزیل

خطیبی: در دربی تُرکی صحبت کنیم

| سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۲۳ ق.ظ | ۱ نظر

 

سرمربی تیم ماشین‌سازی در نشست خبری قبل از بازی دربی بین تیم ماشین‌سازی و تیراختور از خبرنگاران خواست در نشست‌های خبری به زبان تورکی صحبت کنند.

 

در کنفرانس خبری قبل از بازی، رسول خطیبی، سرمربی تبم ماشین‌سازی خطاب به خبرنگاران از آنان خواست تا در مسابقات دربی بین تیم‌های آذربایجان، نشست‌های خبری به زبان تورکی برگزار شود.

خطیبی در قسمت دیگری از سخنان خود در خصوص آرزوی خود گفت: امیدوارم تمام تیم های تبریزی موفق باشند. من تبریزی و آذربایجانی هستم و در خونم غیرت و تعصب هست. من به تمام آرزوهایم رسیدم و قبلا هم گفتم که یک آرزو دارم: قهرمانی یکی از تیم های آذربایجان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا. امیدوارم این اتفاق بیفتد و من هم به آرزویم برسم.

مجلس ملی جمهوری آذربایجان منحل شد

| سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۰۵:۵۶ ب.ظ | ۱ نظر

نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان روز دوشنبه با اکثریت آرا با طرح پیشنهادی شورای سیاسی حزب حاکم  «آذربایجان نوین» درباره انحلال مجلس این کشور موافقت کردند.

به گزارش آذربایجان پرس به نقل از ایرنا، شورای سیاسی حزب حاکم «آذربایجان نوین» که اکثریت کرسی های مجلس ملی جمهوری آذربایجان را در اختیار دارد، هفته گذشته طرح  انحلال مجلس ملی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور را به مجلس ارائه کرد.

 براساس قانون اساسی جمهوری آذربایجان  تصمیم در باره برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام توسط رییس جمهوری این کشور صادر می شود.

"اکتای اسداف " رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان طی سخنانی در جلسه روز دوشنبه  مجلس، در باره دلیل انحلال مجلس ملی گفت:  اصلاحات ساختاری که در حال حاضر از سوی رئیس جمهوری آذربایجان اجرا می شود، وارد مرحله جدید شده و این اصلاحات مورد استقبال جامعه قرار گرفته است.

وی افزود: چالشهای جدید، انتظارات جامعه و نیز عوامل دیگر ایجاب کرده تا اصلاحات  اساسی در قوه مقننه کشور نیز صورت گیرد.

پنجمین دوره انتخابات مجلس ملی جمهوری آذربایجان در ماه نوامبر سال 2015 میلادی به  مدت 5 سال برگزار شده و حزب حاکم «آذربایجان نوین» 74 کرسی در مجلس 125 نفره به خود اختصاص داده بود.

دانلود و معرفی شماره اول نشریه کاما

| سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

فهرست مطالب شمارۀ اول نشریۀ تُرکی - فارسی کاما (بدون ترتیب):

▪️ جمهوری در پرتگاه فاشیسم: بحران بازاندیشی
عظیم حسن‌زاده

▪️شایو، شاهکاری کوچک!
حمیدرضا خادم

▪️تأملی در افزایش تولید محصولات فرهنگی قوم‌محور در ایران بعد از دههٔ هفتاد
احمد جعفری

▪️قالی پازیریک در گوشهٔ سن‌پترزبورگ
سمیرا حسام

▪️بونگ‌ جون-هویی که دوستش نخواهید داشت!
ایمان رضایی

▪️ با آذری‌ها چه باید کرد؟
محسن هادی

▪️ کاشغارلی محمودون لغات‌الترک دیوانیندا چاغداش شاعیرلرین غیابی
حیدر بیات

▪️ مروری بر سندلی کنار پنجره بگذاریم و بنشینیم و به شب دراز تاریک خاموش سرد بیابان نگاه کنیم، نمایش‌نامه‌ای از عباس نعلبندیان
مهسا حدادی

▪️ مارآوا؛ واژه‌ای ساختگی یا حقیقی
سعید ستارنژاد

▪️یاشادیغیمیز چئوره‌نین خشونت نوع‌لاری و هیجانی هوشو یوکسلتمک گرکلییی
ایلقار مؤذن‌زاده

▪️ اکرم امام‌اوغلو، فاتح جدید استانبول
حسین پاشایی

▪️ ایدهٔ نظام فدرال و ممانعت از رشد شکاف‌های اجتماعی
محمدعلی حیدری

▪️ فضای مجازی و زبان مادری
جلیل یاری

▪️ مرگ یک فیلمنامه‌نویس بر اثر یک حادثه
اینان چتین، مترجم: فرید اشرفی

▪️ ایکی کیشییه بیر حیکایه
سعید فائیق، کؤچورمن: حامد لطفی


🔰بخش ویژه:

▪️دؤنگه یعنی پیچ
حامد لطفی

▪️ سینما روی ریل
سعید قنبری

▪️پیشنهادی که نمی‌توانید رد کنید!
مکان: خط آهن تبریز- تهران و بالعکس
مهدی رشیدی

▪️ من روحی بَی نئجه‌یم
ادیب جانسئور

▪️ دوراق دمیریولونون کاماسی‌دیر (کاما ایستگاه جمله است)
امین محمدزاده

برای دانلود به لینک زیر مراجعه کنید:

 

دانلود PDF شماره اول نشریه کاما

 

کانال تلگرامی نشریه کاما

 

  • شورای تُرک (شورای همکاری کشورهای تُرک زبان) و ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد، استراتژی و اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری آذربایجان را مشخص می‌کند.

جمهوری آذربایجان در ماه اکتبر میزبان دو نشست مهم بین المللی بود: هفتمین اجلاس شورای تُرک (شورای همکاری کشورهای تُرک زبان) در تاریخ 15 اکتبر (23 مهر) و هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تاریخ 25 اکتبر (3 آبان). برگزاری این دو نشست مهم بین المللی نشانه های مفیدی برای درک بهتر استراتژی و اولویت های سیاست خارجی جمهوری آذربایجان را فراهم می کند.

کانال های تلگرامی خبری ترکیه

| يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ب.ظ | ۱ نظر

یوز ایل ایچینده اودوزدوغوموز دیلیمیز!

| يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۳ ب.ظ | ۱ نظر

900 ایل بوندان قاباق، تورک دونیاسینین بوگونه دک ده معنوی حیاتینی ائتگیله‌ین خواجه احمد یسوی، انسان‌لاری دینی و اخلاقی یؤندن یئتیشدیرمک اوچون اؤز حکمت‌لی سؤزلرینی تورک دیلینده یازمالی اولور.

600 ایل بوندان قاباق، عمادالدین نسیمی، اؤز عرفانی، دئوریمچی (انقلابی) سؤزلرینی تورک دیلینده یازمالی اولور.  

150 ایل بوندان قاباق، محمد باقر خلخالی، اؤز حکمت‌لی سؤزلرینی و اخلاقی اؤیودلرینی "تولکو ناغیلی" آدلی بیر تورک مثنوی‌ده ملته چاتدیریر. 

90 ایل بوندان قاباق، آذربایجان چاغداش طنز شعرینین تانینمیش نماینده‌سی، شبسترلی معجز شعرلرینی تورک دیلینده یازماغینا گؤره دئییر: "من گؤردوم کی آذربایجان ملتینین چوخو تورک‌دور و فارسی شعرلردن بهره آپارا بیلمه‌یه‌جک، منیم نیتیم بو ایدی کی کیشی‌لر و خانیم‌لار منیم شعرلریمی اوخویوب و آنلایالار."

70 ایل بوندان قاباق، ایراندا فارسلاشدیرما سیاستینین سوردورولمه‌سیندن 30 ایل کئچدییینه باخمایاراق، "حیدربابایا سلام" شعرینین اصلی مخاطب‌لری یعنی حیدربابا داغینین اتک‌لرینده یاشایان آذربایجانلی‌لار هله فارسجا اوخویا بیلمه‌ییردیلر، بونا گؤره ده، اوستاد شهریار "حیدربابایا سلام" شعرینی تورک دیلینده یازاراق "تورکو دئدیم اوخوسونلار اؤزلری"! دئییر.  

آنجاق، بو یوز ایلده باشلانان و بوتون گوجو ایله ایره‌لی‌له‌ین فارسلاشدیرما سیاستینین آجی بیر سونوجو اولاراق، بوگون تورک آیدین‌لاری اؤز سؤزلرینی ملتین قولاغینا چاتدیرماق اوچون تورک دیلینده دئییل، فارس دیلینده یازمالی اولورلار. 

بو آجی دورومو یئنی‌دن دییشمکده و تورک دیلینی یئنیدن اؤز یئرینده اوتورتماقدا باجاریقلی اولدوغوموزا اینانیرام. گون او گون اولاجاق کی بیزلر ده، زهتابی، فرزانه، هیئت، سهند، ساهر، علی تبریزلی... کیمی داهی‌لریمیزین توتدوقلاری یولو دوام ائده‌رک، خواجه احمد یسوی، عمادالدین نسیمی، محمدباقر خلخالی، معجز شبستری، اوستاد شهریار و یوزلرجه شاعیر و یازیچی‌لاریمیز کیمی سؤزلریمیزی اؤز آنا دیلیمیزده اؤز میللتیمیزه چاتدیراجاغیق! یئتر کی، اؤزوموزه ایناناق، یئتر کی اوسانمایاق!

در اکتبر سال جاری میلادی، شورای همکاری کشورهای تُرک، که به منظور هماهنگی ادغام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنها ایجاد شده، ده ساله شد. در این مدت، شورای تُرک زبان موفق شده موفقیت‌های چشمگیری کسب کند، و ترکیه نفوذ خود را در کشورهای تُرک زبان که در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، افزایش داده است.

شهر خیوه ازبکستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک در سال 2020 انتخاب شد.

عظمت جامانکولوف، وزیر فرهنگ، اطلاع رسانی و گردشکری قرقیزستان در حاشیه سی و هفتمین نشست شورای دائمی وزرای فرهنگ سازمان ترک‌سوی در شهر اوش گفت که شهر خیوه ازبکستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک در سال 2020 انتخاب شده است.

جامانکولوف اعلام کرد که این تصمیم با رای مثبت تمامی اعضای شورای دائمی وزرای فرهنگ سازمان ترک‌سوی گرفته شده است.

سی و هفتمین نشست شورای دائمی وزرای فرهنگ سازمان ترک‌سوی به میزبانی قرقیزستان و با حضور معاونان وزرای فرهنگ آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری ترک قبرس شمالی به عنوان کشور ناظر برگزار شده است.

گفتنی است، شهر باستانی خیوه از سال 1990 در فهرست میراث فرهنگی جهان در یونسکو جای گرفته و با معماری ویژه و کوچه های سنگ فرش باریک در استان خوارزم در غرب جمهوری ازبکستان قرار دارد. این شهر تاریخی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، کانون بزرگ تمدن و اقتصادی آسیای مرکزی محسوب می شود و در گذشته دولت‌های بسیاری برای تسلط بر این منطقه مبارزه کرده اند.

این شهر باستانی در قرن هفدهم پایتخت خانات خیوه بود اما در سال 1873 به تسلط روسیه درآمد. قلعه ایچان یکی از جاذبه‌های این شهر تاریخی است. دیوارهای مرتفعی دور این قلعه را احاطه کرده است. این قلعه تاریخی علی رغم آسیب‌هایی که در طول تاریخ به آن وارد شده هنوز پا برجاست.

در داخل قلعه ایچان چند مدرسه، مسجد، کاخ، مناره و بازارچه وجود دارد که هرکدام مربوط به یک دوره تاریخی هستند. در این قلعه تاریخی حدود 3 هزار نفر سکونت دارند و علی رغم گذشت زمان سعی می کنند تا سنت های خود را زنده نگه دارند.

شهرهای سمرقند، بخارا و خیوه ازبکستان در فهرست میراث فرهنگی جهان، یونسکو قرار دارند.

شماره ۱۹۲ نشریه آغری در اورمیه منتشر شد. جهت تهیه به دکه های روزنامه فروشی استان های آذربایجان مراجعه کنید.

 

کانال تلگرامی نشریه آغری

نماینده مردم کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: ورود پساب‌های صنعتی از سوی جمهوری ارمنستان به رودخانه ارس فاجعه انسانی و زیست‌محیطی به بار آورده است.

کتاب ترکی خراسان و قواعد آن منتشر شد

| پنجشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ | ۳ نظر

نام کتاب : ترکی خراسان و قواعد آن

نویسنده : اسماعیل سالاریان
ناشر : اختر -تبریز
سال نشر : 1398 
مشخصات : ۲۹۰ صفحه وزیری شومیز
قیمت 50000 تومان

این کتاب دستور زبان ترکی در ایران با تاکید بر گویش ترکی خراسان بزرگ، از جمله کتاب هایی است که در راستای یادگیری، بروز و آشنا کردن ترکان و علاقمندان به زبان ترکی و دستور آن است.
در بخش های ابتدایی کتاب، به معرفی موجز تاریخچه زبان ترکی، پیشینه ترکان خراسان همراه با تقسیم بندی ساختاری زبان های ترکی، قواعد نگارش زبان ترکی و قوانین آوایی و فرآیندهای تغییر و ناهمگونی در کلمات ترکی مورد بررسی قرار گرفته است. 
در بخش های میانی کتاب، ترکی خراسانی و لهجه‌های آن، و اینکه از دیدگاه علم زبان شناسی، ترکی بالاخص گویش خراسانی جزو کدام گروه از زبانهاست و این گروه از زبان ها چه ویژگی‌های کلی دارند، با تاکید بر روی ماهیّت خود زبان ترکی در ایران و با تمرکز پدیدۀ زبان ترکی خراسان را به عنوان بخشی از هستی ترکان خراسان، آن گونه که هست با روش‌های علمی زبان شناسی، طرح، توصیف، تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
بخش های انتهایی کتاب، دستور و گرامر زبان ترکی را بنا به جهت گستردگی و پیچیدگیِ موضوع مورد مطالعۀ آن، آنرا، به بخش ها جداگانه ای به همراه معنا شناسی عناصر زبانی در ساخت‌های دستوری جمله‌های زبان ترکی رده بندی آن‌ها بر حسب مقولات دستوری که شامل (فعل، زمان؛ اسم، قید، صفت، ضمیر، ادات و رقم و ...) تنظیم شده است.
در بخش نحو، به ساخت جملات و الگوها و قواعد توالی و ترکیب واژه ها در ساختار جمله ها چنان پرداخته شده است تا برای همگان قابل فهم و مفید باشد.
جهت خرید پستی این کتاب و دیگر کتاب های ترکی خراسان علاوه بر ادمین های تلگرام و اینستاگرام به شماره ۰۹۱۵۹۷۶۶۰۶۶ پیامک بزنید تا کتاب ها بوسیله پست ارسال شوند.

منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، علیرغم محاط بودن در خشکی، به دلیل منابع انرژی دریای خزر و رشد روز افزون تقاضای گاز، و همچنین مشارکت در طرح چینی "یک کمربند- یک جاده" موجب جلب توجه کشورهای خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در این منطقه شده است.

به گزارش تسنیم، طی حدود سه دهه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برخی از کشورهای پسا شوروی رونق گرفته، برخی دیگر هیچگونه رونقی نداشته‌اند. عوامل ژئوپلیتیکی و اقتصاد کلان بر فرایندهای شکل گیری دولت سازی و توسعه اقتصادی تأثیر داشته، اما در بعضی موارد جغرافیا و منابع طبیعی نقش جدی‌تری ایفا کرده‌اند.

آنگلا مرکل: ترکیه باید عضو ناتو بماند

| پنجشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۸، ۰۵:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

صدر اعظم آلمان در سخنرانی در مجلس این کشور بر لزوم باقی ماندن ترکیه در ناتو اشاره کرد.

آنگلا مرکل: ترکیه باید عضو ناتو بماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صدر اعظم آلمان در سخنرانی در مجلس این کشور گفت، ترکیه علیرغم اختلافات فزاینده با شریکان خود در ناتو باید عضو این ائتلاف باقی بماند.

بر اساس گزارش کمیسیون عمران مجلس، سازمان بازرسی هرم مسئولیت مقصران حادثه قطار تبریز -مشهد را به روسای قوا و مسئولان قضایی ارائه داده که عباس آخوندی در راس این هرم است.

«عباس آخوندی» مقصر اصلی حادثه قطار تبریز-مشهد شناخته شد

 گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه برخود دو قطار مسافربری در محور تبریز- مشهد در خنداب منتشر شد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است: