آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

به بهانه تولد ناجی جمهوری آذربایجان مستقل

| دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۱:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

با گذشت هفده سال از فوت حیدر علی اف، هر ساله پدیده حیدر علی اف هر چه بیشتر مورد ادراک قرار می گیرد و خدمات وی در عرصه دولتمداری جمهوری آذربایجان هر چه عمیق‌تر درک می گردد.

نود و هفت سال از زادروز رهبر ملی ملت جمهوری آذربایجان حیدر علی اف می گذرد. حیدر علی اف که به تاریخ 10 می 1923 در نخجوان چشم به جهان گشود از نقشی استثنایی در تاریخ و سرنوشت ملت خویش برخوردار است. دوره فعالیت حیدر علی اف به عنوان سیاستمداری دوراندیش و دولتمردی باتدبیر درخشانترین صفحات تاریخ جمهوری آذربایجان را رقم زده است. اصولی که وی تعیین نموده امروزه نیز در تمامی عرصه های زندگی جمهوری آذربایجان با موفقیت در حال تحقق بوده و تنها در نتیجه همین امر جمهوری آذربایجان در مسیر توسعه اقتصادی پویا در حال پیشرفت می باشد.

حیدر علی اف که در تمام جهان به عنوان یک سیاستمدار بانفوذ شناخته می شد، با حضور در رهبریت دولت بزرگی چون اتحاد جماهیر شوروی با استعداد ذاتی و نفوذ شخصی خود همواره فردی متمایز جلوه داده بود. او اولین آذربایجانی و نیز اولین مسلمانی بود که به چنین جایگاه رفیعی دست یافته بود. حیدر علی اف در زمان زندگی و کار در مسکو نیز همواره در همبستگی با ملت جمهوری آذربایجان بوده و از نزدیک پیگیر مشکلات ایشان بوده است.

لازم به یادآوری است که، وی روز پس از فاجعه خونینی که ارتش شوروی به تاریخ 20 ژانویه 1990 در شهر باکو بدان مبادرت نمود، علیرغم وجود مخاطره برای جان خود و اعضای خانواده اش به همراه پسرش جناب آقای الهام علی اف به نمایندگی دائمی جمهوری آذربایجان در مسکو رفته، با قرائت بیانیه ای مبنی بر مطالبه مجازات سازمان دهندگان و مجریان جنایت بر علیه ملت جمهوری آذربایجان، همبستگی واقعی را با ملت خویش به نمایش گذاشت. همچنین در اعتراض به سیاست دوگانه رهبریت اتحاد جماهیر شوروی در قبال مناقشه قاطع ایجاد شده در قره باغ کوهستانی مبادرت به خروج از حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی نمود.

حیدر علی اف که زندگی و فعالیت وی مدرسه بزرگ دولتمداری بشمار می آید تمامی این دانش و تجربه حاصل شده در نتیجه تلاش های مملو از اضطراب خویش را در طی سالیان بعد صرف حفظ و حراست از استقلال جمهوری آذربایجان نموده، توانست تا آذربایجانی که در دهه 90 قرن گذشته در معرض تجزیه و محو شدن از صفحه تاریخ قرار داشت را در مسیر نجات قرار دهد. حیدر علی اف که به گفته خودش حفظ استقلال کشور از حصول آن به مراتب صعب تر بود، خود توانست تا از عهده این وظیفه سنگین به شایستگی برآید. پیشوای بزرگ حیدر علی اف، استقلال دولتی جمهوری آذربایجان را ابدی و غیرقابل بازگشت نموده و برای کشور صلح، امنیت، اصلاحات سیاسی، دموکراسی، ارتقاء اقتصادی و توسعه سیاسی را به ارمغان آورده است.

وی علیرغم دشواری های ایجاد شده در نتیجه مناقشه ارمنستان - آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی اقتصاد کشور را شکوفا نموده، جمهوری آذریایجان را از کشور توسعه نیافته به کشوری در حال توسعه تبدیل کرده و با تحکیم روابط بین المللی کشور، در راستای توسعه آتی، چندین لایحه بزرگ، علی الخصوص استراتژی موفقیت آمیز نفتی را پایه گذاری کرده است. خط مشی سیاست خارجی اندیشیده شده برای جمهوری آذربایجان نه تنها حمایت سیاسی، همچنین همکاری اقتصای و سرمایه گذاری نیز در پی داشته است.

در خط مشی سیاست خارجی تعیین شده بواسطه ایشان مناسبات مبتنی بر حسن همجواری و همکاری های نزدیک با دول همسایه، منجمله جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. مناسبات دوجانبه ای که در بستری مستحکم بنا گردیده است امروزه نیز با اراده رهبران سیاسی دو کشور با موفقیت در حال تداوم بوده و ترویج توسعه هرچه بیشتر همکاری های موجود در چارچوب قالب های مختلف در حال تداوم می باشد. امید آن داریم که،  روابط در حال تداوم در قالب های دوجانبه و چند جانبه فی مابین آذربایجان و ایران از این پس نیز توسعه یافته و در خدمت منافع دو کشور باشد.

اکنون 17 سال است که، زاد روز رهبر ملی حیدر علی اف در فراق حضور جسمانی وی در این جهان پاس داشته می شود. علیرغم این امر هر ساله پدیده حیدر علی اف هر چه بیشتر مورد ادراک قرار می گیرد و خدمات وی در عرصه دولتمداری جمهوری آذربایجان هر چه عمیق‌تر درک می گردد. با اطمینان کامل می توان گفت که، یاد و خاطره عزیز و پرنور رهبر ملی ملت جمهوری آذربایجان، رهبر مدبر و شخصیت عالم همواره در قلوب ملت جمهوری آذربایجان جاوید بوده و جاوید خواهد ماند.