آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

۲۸ سال از اشغال لاچین گذشت

| دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

امروز هجدهم ماه می برابر با بیست و هشتمین سال اشغال شهر "لاچین" در منطقه قره‌ باغ توسط نیروهای اشغالگر ارتش ارمنستان است. 

به گزارش آذربایجان پرس، بیست و هشت سال پیش در چنین روزی، نیروهای ارمنی با ورود به منطقه "لاچین" دست به غارت وحشیانه شهر و روستاهای اطراف آن زدند.

نیروهای ارتش ارمنستان با حمایت یگان های زرهی روسیه، تمامی خانه ها، مساجد، آثار تاریخی، مزارع و کارخانجات را ویران کردند و با کشتن حدود ۳۰۰ تن از مردم بی گناه منطقه، ۶۳۳۴۱ تن از اهالی را مجبور به کوچ اجباری از موطن خود نمودند.

داشناک های ارمنی با آغاز حمله ای که از ساعات پایانی شب ۱۶ می ۱۹۹۲ از سمت مناطق Turşsu و Gorus آغاز گردید، با یاری یگان های زرهی روسیه در روز ۱۸ می "لاچین" را به اشغال خود درآوردند.

لازم به ذکر است "لاچین" منطقه ای به وسعت ۱۸۳۵ کیلومتر مربع و دارای موقعیت استراتژیک جغرافیایی فوق العاده با خاک بسیار حاصلخیز می باشد. با اشغال این منطقه و تخلیه بیش از ۱۲۰ روستای آن، آذربایجان از نظر اقتصادی نیز ضربه ای بزرگ خورد. ارامنه پس از اشغال «لاچین» ۳۰ اثر مهم تاریخی و فرهنگی منطقه را نابود کرده و زمین های کشاورزی را به اراضی لم یزرع تبدیل نمودند.