آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

وزیر دفاع ترکیه گفت: در صورتی که امکان خرید جنگنده های اف-۳۵ را نداشته باشیم، ناچار گزینه های دیگر را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز شنبه، خلوصی آکار در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره درباره مسئله خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا گفت: همه باید بدانند که در صورت عدم امکان خرید جنگنده های اف-۳۵ از سوی ترکیه، ماه به طور طبیعی مجبور به بررسی گزینه های دیگر خواهیم شد.

آکار در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ خریداری شده از سوی ترکیه به شکلی عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: طبیعتا به شکل مستقل خواهد بود و به هیچ وجه با سیستم های ناتو ادغام نخواهیم کرد.

وی با تاکید براینکه ترکیه به عنوان یکی از شرکای پروژه اف-۳۵ تمامی تعهدات خود در رابطه با پروژه را به جای آورده است، اضافه کرد: انتظار داریم نخست آمریکا وسپس دیگر شرکایمان همانند ما که به تعهدات خود پایبند بوده ایم، به تعهدات خود پایبند باشند.

وزیر دفاع ترکیه همچنین با بیان اینکه در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در واشنگتن مسئله جنگنده های اف-۳۵ مورد بحث و گفت‌وگوی طرفین قرار گرفته است، ادامه داد:

پیش از اس-۴۰۰ خواهان خرید پاتریوت بودیم اما این عملی نشد. به خاطر همین هم اس-۴۰۰ خریدیم. در صورت عدم امکان خرید جنگنده های اف-۳۵ به هر شکل ممکن نیز طبیعتا مجبور به بررسی گزینه های دیگر خواهیم شد. چرا که این (جنگنده های مدرن) برای دفاع و امنیتی کشورمان ضروری است.

چندی پیش نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه اگر آمریکا به ما اف - ۳۵ ندهد، از منابع دیگر نیازمان را تامین خواهیم کرد، گفت: در دیدار با ترامپ اعلام کردیم که در صورت ادامه رویکرد غیرسازنده آمریکا در قبال پروژه ساخت جنگنده اف-۳۵، ترکیه جهت تامین نیاز خود منابع دیگری روی خواهد آورد.

پیش از این، واشنگتن اعلام کرد که اگر آنکارا خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را متوقف نکند، واشنگتن برنامه فروش جنگنده های اف ۳۵ به این کشور را به حال تعلیق در می آورد.

آمریکا در ماه گذشته تأکید کرد که ترکیه تا اواخر مارس ۲۰۲۰ (اسفند و فروردین ۹۹) به طور کامل از پروژه جنگنده اف ۳۵ خارج خواهد شد. در این برنامه، ترکیه بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف ۳۵ سفارش داده است.

واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه، در فهرست سیاه این کشور قرار خواهد گرفت و تحریم می شود.

مجموعه‌های پدافند موشکی اس۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.

نظرات  (۱)

با سلام و عرض احترام

با سایت https://urlme.ir میتونید لینک های خودتون رو کوتاه و منتشر کنید.

سایت به ازای هر بازدید از لینک ها به شما پول نقد میده.

علاوه بر اون میتونید برای وبلاگ یا کانالتون تبلیغات کنید اونم به صورت حرفه ای و گسترده...

اینطوری با یه تیر دو نشان میزنید ، هم پول در میارین و هم بازدید وبلاگتون رو می‌برین بالا.

آدرس سایت 

https://urlme.ir