آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

نیروی هوایی ازبکستان نخستین آزمایش عملی سامانه دفاع هوایی میان‌برد اف‌دی-2000 چین را علیه یک پهپاد هدف اجرا کرد.

پایگاه خبری جینز روز یکشنبه با پخش فیلمی از شبکه تلویزیونی ازبکستان گزارش داد این آزمایش اواسط آبان ماه انجام شده است. در این فیلم دو سکوی موشک‌انداز (TEL) به همراه تجهیزات جانبی فرماندهی و کنترل و یک رادار اچ-تی 233 به نمایش گذاشته شد.

این سامانه چینی در کنار دو موشک‌انداز پچورا-2ام (Pechora-2M) و نسخه‌های به‌روز شده "اس-125" مربوط به دوران شوروی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.

بر اساس گزارش سایت خبری "سینا نیوز" چین ، همزمان با اینکه مواضع دفاعی سامانه اف‌دی-2000 چین برقرار می‌شد ، سیستم موشک‌انداز پچورا-2ام دفاع هوایی فوری در برابر حملات شبیه‌سازی شده جنگنده‌های میگ-29 نیز فراهم شده است .

بر اساس فیلم منتشر شده ، سکوهای موشک‌انداز سامانه چینی هر کدام مجهز به دو موشک به جای چهار موشک ، برای درگیری با پهپاد هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند. گزارش منبع چینی حاکی است که عملیات رهگیری علیه هدف‌هایی در 70 کیلومتری و سپس در 50 کیلومتری انجام شد.

 گزارش روزنامه "تاشکند تایمز" نیز دراین زمینه حاکی است،این آزمایش‌ها در منطقه آموزشی "کولکودوک"‌در استان "ناووی" انجام شده است.

بر اساس این گزارش ، سامانه دفاعی اف‌دی-2000 چینی اواخر نوامبر سال 2018 در اختیار ازبکستان قرار گرفت اما این اولین باری است که گزارشی از آزمایش عملی این سامانه دفاعی منتشر می‌شود. سامانه اف‌دی-2000 نسخه صادراتی سامانه دفاع هوایی "اچ – کیو-9"‌(HQ-9) چین است که یک سامانه میان‌برد و میان‌ارتفاع با هدف محافظت در برابر حملات هوایی با جلوگیری از ضدحملات الکترونیکی است.

این درحالی است که چین در حال افزایش  حضور نظامی و اقتصادی خود در بخش هایی از آسیای مرکزی است که روسیه به طور سنتی آنجا را حوزه نفوذ خود دانسته و برخی تحلیلگران می گویند این تحول ممکن است نگرانی در مسکو ایجاد کند. 

برخی منابع خبری آسیای مرکزی اوایل آبان ماه گذشته به نقل از سرویس مطبوعاتی منطقه مرکزی نظامی وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که سامانه موشکی ضد هوایی «اس-۳۰۰» در مرز تاجیکستان با افغانستان مستقر شده است.