آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

ازبکستان جدید - انتخابات جدید

| يكشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۵:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

جمهوری ازبکستان انتخابات نمایندگان مجلس عالی (پارلمان) و شوراهای محلی- «کنگاش ها» را در تاریخ 22 دسامبر 2019 برگزار می‌کند.

 

ا​​ین انتخابات پارلمانی با شعار «ازبکستان جدید- انتخابات جدید» برگزار می‌گردد که در این انتخابات شهروندان ازبکستان نه‌تنها نمایندگان مجلس عالی بلکه نمایندگان محلی- کنگاش‌ها را نیز انتخاب می‌کنند. در ازبکستان که وارد مرحله دموکراتیک توسعه خود شده است، پویش انتخاباتی جدیدی در مورد انتخاب نمایندگان پارلمان جدید و محلی- کنگاش‌ها آغاز به کار کرده است. این انتخابات یکی دیگر از جلوه‌های روشن ایده‌های دموکراتیک پیشرفته است که در استراتژی اقدامات پنج گانه اولویت توسعه ازبکستان در بازه زمانی 2021- 2017 تجسم یافته است. آنها بخشی جدایی ناپذیر از اصلاحات در حال انجام در زمینه‌های سیاسی، حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و آموزشی هستند. یک سیاست استوار و مطمئن که توسط دولت حمایت میشود نتایج مطلوبی خواهد داشت. جامعه جهانی اقتدار روزافزون ازبکستان را به رسمیت شناخته و به دنبال گسترش همکاری با آن است. اصول سیستم چند حزبی، تکثر گرایی سیاسی، چندجانبه گرایی، صراحت و شفافیت در جامعه ازبکستان در حال گسترش است. در حین انتخابات نمایندگان مجلس قانونگذاری ازبکستان، مراکز رأی گیری واحدی برای انتخابات مجلس و کنگاش‌های محلی توسط کمیسیون‌های انتخاباتی تشکیل می‌شود.

در این انتخابات، تمام شرایط لازم برای مشارکت همه شهروندان ازبکستان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند ایجاد می‌شود. کمیسیون انتخابات مرکزی برای اجرای حقوق شهروندان جمهوری ازبکستان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، آیین نامه مربوطه را تهیه و تصویب کرده است. بنابراین، برای نخستین بار آیین نامه نحوه تشکیل مراکز رأی گیری در کنسولگری‌های جمهوری ازبکستان در کشورهای خارجی و مأموریت‌های دیپلماتیک، تنظیم و تدوین شد. شهروندانی که به طور موقت یا دائم در خارج از کشور ساکن هستند، بر اساس درخواست خود در لیست رأی دهندگان مراکز رأی گیری خارجی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، شهروندان می‌توانند 15 روز قبل از انتخابات از طریق وب سایت وزارت امور خارجه به صورت الکترونیکی به مراکز رأی گیری در خارج از کشور مراجعه کنند تا آنها را به لیست رأی دهندگان اضافه کنند. برای نخستین بار در انتخابات ازبکستان، پنج حزب سیاسی می‌توانند‍ نامزدهای خود را معرفی نمایند. از جمله این حزب‌ها مانند «حزب دموکراتیک ملی رستاخیز»، «حزب دموکراتیک خلق ازبکستان»، «جنبش کارآفرینان و بازرگانان»- «حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان»، «حزب سوسیال دموکرات(عدالت)»، «حزب محیط زیست ازبکستان» هستند. بیش از 20 میلیون رأی دهنده، از جمله بیش از 2 میلیون رأی اولی، به عنوان نماینده جوانان در انتخابات رأی می‌دهند.

طبق قانون انتخابات، احزاب سیاسی اکنون می‌توانند نامزدها را نه تنها در 135حوزه  بلکه در هر 150 حوزه انتخابیه، معرفی نمایند. لغو سهمیه توسط جنبش محیط زیست ازبکستان باعث تقویت رقابت بین حزبی خواهد شد. انتظار می‌رود نمایندگان سازمان‌های بین المللی مانند دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا، مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا OSCE، کمیته اجرایی و مجمع بین پارلمانی مشترک المنافع کشورهای مستقل، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی، انجمن جهانی آژانس‌های انتخاباتی، سازمان همکاری اقتصادی ECO، مجمع پارلمان آسیا، همچنین 26 نهاد انتخاباتی خارجی، نمایندگان پارلمان کشورهای خارجی و نمایندگان پژوهشگاه‌ها و افراد دیگر به عنوان ناظر در انتخابات آینده شرکت کنند.

طبق ماده 33 قانون انتخابات جمهوری ازبکستان، ناظران خارجی (بین المللی) حق شرکت در کلیه فعالیت‌های مربوط به آماده سازی و برگزاری انتخابات را دارند. این موضوع نشان دهنده شفافیت روند انتخابات در ازبکستان، و همچنین پایبندی این کشور به تعهدات خود تحت اسناد بین المللی و اصول دموکراتیک شناخته شده جهانی است. در تاریخ 25 ژوئن 2019، رئیس جمهور ازبکستان جناب آقای شوکت میرضیایف، قانون «انتخابات جمهوری ازبکستان» را به عنوان قوانین بهبود سیستم انتخاباتی جمهوری ازبکستان امضا نمود که در 18 فوریه 2019 توسط مجلس عالی و در تاریخ 28 فوریه 2019 توسط مجلس سنا تصویب شد. در تاریخ 26 ژوئن 2019 قانون انتخابات لازم‌الاجرا گردید که قوانین حاکم بر سازمان و نحوه عملکرد نهادهای ریاست جمهوری، پارلمانی و محلی را در یک سند به همراه دارد و از اهمیت سیاسی مهمی در زندگی عمومی کشور برخوردار است.

قانون انتخابات شامل 18 فصل و 103 ماده میباشد. مفهوم اساسی سیستم انتخاباتی جمهوری ازبکستان، آزادی انتخابات است. انتخاباتی که امسال با شعار «ازبکستان جدید - انتخابات جدید» برگزار خواهد شد، قوانین جدیدی را ارائه کرد که طبق آن احزاب نه تنها نامزدها را به مجلس عالی معرفی می‌کند بلکه شوراهای محلی- کنگاش‌ها هم میتواند تا مشارکت خود را در بحث‌های سیاسی گسترش دهند و رقابت سالم و سطح رقابت برای هر حزب را افزایش دهند. در حال حاضر، احزاب سیاسی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را از طریق رسانه‌ها و تلویزیون، اطلاعات عمومی و شبکه‌های ارتباطی آغاز کرده اند.