آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

رئیس جمهور ازبکستان گفت: با توجه به خطر جدی شیوع کرونا، باید در دبیرخانه شورای کشورهای ترک‌زبان یک گروه هماهنگی برای مبارزه با ویروس ایجاد کنیم.

به گزارش آذربایجان پرس به نقل از فارس، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی اضطراری شورای کشورهای ترک زبان گفت: با توجه به خطر جدی شیوع کرونا در دبیرخانه شورای کشورهای ترک زبان باید گروه هماهنگی در زمینه مبارزه با کرونا ایجاد کنیم که با ستادهای ملی فعال در کشورهای عضو روابط نزدیک کاری برقرار کند.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: پاندمی که با آن مواجه شدیم با توجه به سرعت و مقیاس شیوع خود به یک بحران جهانی بی سابقه برای تمام بشریت و اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

میرضیایف اظهار داشت: هم اکنون برای مبارزه با کرونا و جلوگیری از شیوع آن، تحکیم حمایت از سلامتی و زندگی بشر، کاهش تاثیر منفی این خطر بر توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها و برقراری همکاری‌های متقابل در این زمینه باید اقدامات موثر و همه جانبه انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خطر شیوع کرونا باید بین وزارتخانه‌های بهداشت کشورهای ما تبادلات متقابل اطلاعات و تجربیات در زمینه جلوگیری، درمان و انجام مطالعات پژوهشی در این زمینه انجام گیرد، از جمله با توجه به وضعیت جاری پیشنهاد می‌کنم در روزهای نزدیک نخستین نشست ویدئویی با حضور کارشناسان برگزار شود.  

رئیس جمهور ازبکستان همچنین تاکید کرد: در شرایط سخت کنونی برای تامین نیاز مردم کشورها به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی باید از امکانات حمل و نقلی استفاده و برای تسهیل عبور وسایل نقلیه از گذرگاه‌ها کمک‌های عملی ارایه دهیم، همچنین برای حل و فصل سریع مسایل موجود و هماهنگی موثر در زمینه حمل و نقلی و لجستیکی گروه کاری متشکل از روسای وزارتخانه‌های حمل و نقل ایجاد کنیم.

میرضیایف یادآوری کرد: هم اکنون برای کاهش پیامدهای پاندمی کمک‌های سازمان‌های بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این ارتباط ما از افزایش اختیارات سازمان جهانی بهداشت و همچنین برقراری روابط همکاری بین این سازمان بین المللی معتبر و شورای ترک استقبال می‌کنیم.   

وی همچنین با اشاره به کارهای انجام شده در ازبکستان در زمینه مبارزه با کرونا اظهار داشت: امروز با هدف معالجه بیماران مبتلا به کرونا با پزشکان با مهارت کره جنوبی، چین، روسیه و آلمان تبادلات تجربیات انجام شده است.

رئیس جمهور ازبکستان ادامه داد: همچنین با هدف کنترل موثر وضعیت در کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهیم از جمله در سراسر کشور رژیم قرنطینه شدید اعمال شده، برای مبارزه موثر با کرونا در تمام استان‌های کشور موسسات پزشکی ویژه تاسیس شده است.

میرضیایف گفت: به طور مثال در استان «تاشکند» منطقه قرنطینه ویژه‌ای برای 20 هزار تخت در حال ساخت است که 10 هزار تخت به بهره برداری رسیده است.   

رئیس جمهور ازبکستان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مواد غذایی، داروها و لوازم پزشکی و دیگر کالاهای اولیه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای قشر آسیب پذیر کمک‌های بلاعوض ارایه می‌شود.