آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

پایگاه پژوهش سنگ نگاره‌ در تیمره خمین ایجاد می‌شود

| چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۷:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، «علیرضا ایزدی» افزود: سنگ‌نگاره‌های تیمره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که از نظر نقش دارد، قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی دارد و مسئولان میراث فرهنگی استان در صدد هستند زمینه‌ ثبت جهانی این اثر ارزشمند را همچون  سنگ نگاره‌های «قوبوستان» در جمهوری آذربایجان فراهم کنند.

وی اظهار داشت: با ایجاد پایگاه پژوهش سنگ‌نگاره می‌توان زمینه حفاظت فیزیکی، انجام پژوهش میدانی بین المللی، مستندسازی و از همه مهمتر امکان گاه‌نگاری و تاریخ گذاری را با استفاده از مکانیزم‌های استاندارد جهانی برای حکاکی‌های تیمره فراهم آورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سنگ‌نگاره‌های تیمره اولین بار از سوی دکتر مرتضی فرهادی، عضو هیأت علمی گروه مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی شناسایی و درکتاب «موزه هایی درباد» معرفی شد.

ایزدی افزود: این سنگ‌نگاره‌ها و منظر طبیعی موجود با همت کارشناسان این اداره کل با عنوان «سنگ نگاره‌ها و منظر فرهنگی تیمره» با شماره ۲۹۴۳۸ سال ۸۹ در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: بررسی و پژوهش‌های میدانی صورت گرفته براساس پراکندگی مناطق دارای سنگ نگاره و نیز تنوع نقوش آن‌ها نشان دهنده ظرفیت نامگذاری و معرفی استان مرکزی به عنوان «پایتخت سنگ نگاره های ایران» است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در این منطقه جدای از سکونتگاه‌های انسانی، ۲۱ هزار سنگ نگاره و چند کتیبه تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و دوره اسلامی شناسایی شده است.

منطقه تیمره بخش وسیعی از خاک استان مرکزی در جنوب شرق شهرستان خمین و حد فاصل این شهرستان با شهرستان گلپایگان را دربر می‌گیرد.

تاکنون در استان مرکزی بیش از ۱۵۰ منطقه دارای سنگ نگاره‌ها، شامل شهرستانهای خمین، اراک، خنداب، تفرش، شازند، دلیجان، محلات، فراهان وکمیجان شناسایی شده که ۲۶ موردآن در فهرست آثارملی کشوربه ثبت رسیده است.
شاخص‌ترین این مناطق تیمره درکوه راونج دلیجان، سنگ نگاره های«لره» و «چراقچی» در سوسن آباد کمیجان و نقوش صخره ای «داش دره» در  خمین است.