آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

شماری از کارآفرینان و فعالان حوزه صنعت، تجارت و صنایع دستی ترکیه و استان زنجان بر ضرورت شناسایی ظرفیت‌ها و گسترش بیش از پیش تعاملات تاکید کردند و آن را زمینه ساز آینده‌ای روشن برای رونق داد و ستدهای اقتصادی و تجاری بین ۲ طرف برشمردند.

شماری از کارآفرینان و فعالان اقتصادی از چند استان ترکیه روز یکشنبه در جریان سفر خود به زنجان و بازدید از این استان در جلسه ای با برخی نمایندگان بخش های دولتی، خصوصی و کارآفرینان این استان جهت شناسایی ظرفیت ها و زمینه های همکاری متقابل دیدار و گفت و گو کردند.

مدیر انجمن کارآفرینان ترکیه در این دیدار با بیان اینکه تقویت ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان اولویت ترکیه است، گفت: با وجود تحریم های اعمال شده علیه ایران، ما برآنیم روابط تجاری خود را با این کشور بیشتر کنیم و برای این منظور دنبال راه حل هایی برای افزایش همکاری ها هستیم.

نیهاد تانری کولو از وجود برخی مشکلات اداری در اموری همچون گمرک گلایه کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم تا امور و مبادلات تجاری در زمان هر چه کمتری انجام شود.

وی با بیان اینکه رقابت در جهان امروز در عرصه تجاری است، اظهار داشت: اگر فعالان اقتصادی ۲ کشور ترکیه و ایران با حسن نیت و باور متقابل همکاری های خود را گسترش دهند، هر ۲ کشور از آن سود می برد.

تانری کولو همچنین در خصوص ایجاد شهرکت صنتعی ویژه سرمایه گذاران ترکیه در زنجان، گفت: مذاکراتی در این خصوص بین طرفین انجام شده است و ما از طریق اتاق صنایع استانبول پیگیر تحقق هر چه زودتر این موضوع خواهیم بود.

مدیر انجمن کارآفرینان ترکیه با بیان اینکه باید به جای تجارت انفرادی یک ارتباط سازمانی بین طرفین ایرانی و ترکیه ای باشد، اظهار داشت: با اتحاد و ارتباط متقابل می توان کارهای بزرگی انجام داد و امیدواریم تفاهم ها بین طرفین روی میز نماند و همکاری ها هر چه بیشتر منجر به نتایج عملی شود.

رییس نظام پزشکی زنجان و رییس انجمن جهانی پزشکان صلح و دوستی در این استان در این دیدار به موقعیت ها و فرصت های موجود برای همکاری بین ایران و ترکیه در زنجان اشاره کرد و گفت: زنجان به واسطه برخی توانمندی ها، ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری سلامت دارد.

دکتر حسین بابایی به فعالیت خیران در ایجاد مراکز خیریه سلامت در زنجان اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت این خیریه ها باعث شده تا زنجان به عنوان بهشت خیریه های سلامت در کشور معروف شود.

مسئول روابط بین الملل اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این دیدار با بیان اینکه سال گذشته به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار کالا از این استان به ترکیه صادر شد، گفت: به همین میزان نیز از کشور ترکیه واردات به زنجان انجام شد و این نشان از نقش پر رنگ ترکیه به عنوان شریک تجاری اول برای این استان است.

شهریار ملک زاده به عقد قرارداد خواهرخواندگی بین زنجان و شهر ترابوزان ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: بین اتاق های بازرگانی ترابوزان و زنجان ارتباط بسیار خوبی وجود دارد و امیدواریم این ارتباط با اتاق های بازرگانی سایر استان های تریکه از جمله استان وان و فعالان اقتصادی این منطقه نیز برقرار شود.

سعید امیدی، عضو کانون کارآفرینان استان زنجان در این دیدار در سخنانی گفت: باید تلاش کنیم  تفاهم نامه هایی که بین طرفین امضا می شود، به فعالیت های تجاری عمیق تر و روابط اقتصادی پایدارتری بینجامد.

وی به ظرفیت های زنجان در زمینه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد هتل در زنجان می تواند برای سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران ترکیه ای توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد.

امیدی اظهار داشت: در زمینه صنایع دستی و محصولات هنری نیز زمینه های همکاری متعددی بین ترکیه و زنجان و جود دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این دیدار با بیان اینکه اشترک های فرهنگی زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد، گفت: هنر، موسیقی و غذا سه آیتم جهانی است که ما در آنها مشترکات متنوع و خوبی داریم.

سید ذکریا هاشمی امیری از تکمیل پرونده زنجان برای معرفی این شهر به عنوان شهر جهانی "ملیله" خبر داد و افزود: صنایع دستی سفیران هر کشور هستند و دراین زمینه نیز ظرفیت های خوبی برای همکاری بین زنجان و طرف های ترکیه ای وجود دارد.

گفتنی  است در این دیدار، تفاهم نامه ای بین هیات ترکیه ای و کارآفرینان زنجان برای ایجاد دفتر نمایندگی کارآفرینان در زنجان و ترکیه امضا شد.

 

منبع: ایرنا