آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

بی‌شک اگر تعهیدات لازم در موضوع پیمان ارزی انجام نشود امسال بیش از سال گذشته یعنی بیش از ۴۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی تلف می‌شود.

به گزارش پانا؛ معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فعلا هیئت ویتنامی به‌خاطر شرایط آب و هوایی سفر خود را برای ارزیابی سیب استان و خرید آن لغو کرده است گفت: با این حال رایزنان اقتصادی استان، برای اینکه این موضوع ابتر نماند سفری به این کشور انجام داده و به توافق رسیدند.

بهنام شهدی افزود: از سوی دیگر مقرر شد که محصول سیب استان با محصولات کشاورزی کشور ویتنام تهاتر شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه صادرات سیب از مرزهای جنوب استان مانند سردشت و پیرانشهر به خارج از کشور وجود دارد گفت: از سوی دیگر به بازار اوراسیا که متشکل از پنج کشور قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و روسیه بوده ورود کرده است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: هم‌اکنون رایزنان اقتصادی و تجار آذربایجان‌ غربی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به کشورهای اوراسیا هستند چون این کشورها ظرفیت‌های فراوانی برای صادرات داشته و خواهان بسیاری دارد.

شهدی تصریح کرد: حتی همایش اوراسیا برای خرید محصول سیب نیز هم در اورمیه و هم در خود این کشورها برگزار می‌شود و هم اکنون بیش از ۶۰ درصد جلسات و سیاست‌گذاری‌ها در استانداری آذربایجان‌غربی نیز به علت اهمیت موضوع، در حوزه صادرات سیب است.

وی بیان کرد: بنابراین سیاست این است که با یافتن بازارهای جدید صادراتی، اجازه داده نشود تا هیچ کشاورزی متضرر شود.

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هم اکنون۶۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است افزود: متاسفانه مصرف داخلی و صادرات آن به استان‌های سراسر کشور به کندی به پیش می‌رود چون هم اینک بیشتر استان‌هایی که سیب اورمیه را خریداری می‌کردند خود تولید کننده سیب و خودکفا شده‌اند.

آقابالازاده گفت: بنابراین با توجه به اینکه به بازار داخلی امیدواری چندانی وجود ندارد و از آن سو نیز صادرات سیب در حال حاضر مطلوب است، اما باید موانع آن برطرف شود.