آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

آذربایجان پرس

اخبار آذربایجان، ایران و جهان

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری " نیوز گئورگیا " به نقل از وزارت دفاع گرجستان، این توافقنامه سه ساله، همکاری در حوزه  نظامی و امنیتی را گاریباشویلی و "لورا  کوپر" معاون مشاور وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن امضا کردند .

بر اساس گزارش این پایگاه خبری، وزیر دفاع گرجستان با اشاره به اهمیت توافقنامه امضا شده برای کشورش گفت: در این سند اولویت های همکاری های دو جانبه در عرصه های نظامی و امنیتی انعکاس یافته و تعاملات نظامی فیمابین وارد سطح جدیدی می شود .

به گفته وی، بر اثر همکاری های دوجانبه، گرجستان از کشور میزبان تمرینات نظامی به شریک مستقل با آمریکا تبدیل می شود .

 با امضا این سند آمریکا متعهد به ادامه کمک های خود به اصلاحات نظامی در گرجستان با هدف ارتقای قدرت دفاعی این کشور شده است .

توافقنامه همکاری نظامی دوجانبه همچنین شامل ادامه حمایت های آمریکا از اجرای برنامه آمادگی دفاعی و آموزش نظامیان گرجی برای مشارکت در عملیات بین المللی ناتو در افغانستان می باشد .

گرجستان و آمریکا در سال 2016 میلادی تفاهمنامه همکاری در عرصه های نظامی و امنیتی را امضا کردند و در سال 2018 اجرای برنامه آمادگی نظامی گرجستان آغاز شده و در قالب آن در سالهای  2018 الی 2020 میلادی 9  گردان از  ارتش این  کشور، آموزش خواهند دید .

همچنین در ماه می سال 2017 میلادی  مسلسل   M-240 ساخت آمریکا در ارتش گرجستان جایگزین  سلاح  های " کالاشینکوف" روسیه شده و این کشور موشک های " جاولین " ضد خودروهای زره پوش را نیز از آمریکا دریافت کرد .

 وزارت دفاع گرجستان همچنین اعلام کرد که در آینده نزدیک موشک های جدید " استینگر " را از آمریکا دریافت خواهد کرد.